Vuoden 2025 Uutisraivaaja-voittajista esittelyvuorossa Kolikon kääntöpuoli.

Tämän päivän nuorison iltauutisrutiinit eivät ala kympin uutisista, vaan algoritmin analysoimasta ja johtamasta sisältövirrasta.

Nuoret lukevat uutisensa sosiaalisesta mediasta. Tuoreimpien tutkimusten mukaan yli puolet 13-18-vuotiaista nuorista näkee uutisensa Tiktokista. Hieman alle puolet nuorista kertoo, että he saavat kaiken oleellisen uutistiedon Tiktokista. Kantar Media toteutti joulukuussa 2024 Nuoret ja uutismediasuhde -tutkimuksen, johon vastasi vajaa tuhat nuorta.

Tulokset ovat selkeitä: nuoret haluavat seurata uutisia ennen kaikkea lyhyessä videomuodossa. Kyselyn kaikissa ikäryhmissä video oli suosituin uutisten muoto.

Somessa perinteiset mediatalot koetaan yhä luotettavampina lähteinä, mutta uutisia vuotaa nuorison tietouteen erilaisten vuorovaikutuksellisten videoiden kautta. Yleistä on leikata uutismedian videon alusta pätkä, jonka jälkeen videota kommentoidaan itselle sopivaan tyyliin.

Hyvänä esimerkkinä tällaisesta ilmiöstä oli alkuvuonna tapahtunut arvonlisäveron nousu, joka vaikutti suoraan suklaan hintaan. Somessa törmäsi erilaisiin reaktiovideoihin suklaan uusista hinnoista. Osa niistä nauratti kovasti, samalla kun aito huoli arjen kustannuksista oli läsnä.

Kun somessa hassutellaan ja kommentoidaan uutisvirtaa, journalismia vaivaa vanha vaiva: se on keskiluokkaista. Nuorten heikentynyt lukutaito ja vähäinen kiinnostus lukemiseen kasvattavat kuilua median ja nuoren yleisön välillä. Moni ei tunnista itseään uutisista, ei aiheiden eikä kasvojen kautta. “Ihan sama, minkälaisia tutkimuksia on, mua ja mun kavereita ei niistä löydä” on todettu Kalisto Amudenginkin tuttavapiirissä.

Tämä on se kuilu, johon Kolikon kääntöpuoli halusi tarttua.

Kolikon kääntöpuoli luo dokumentaarisia sisältöjä niille, joita perinteinen media ei tavoita. Sarjan kasvo Kalisto Amudeng, nuorten suosima sosiaalisen median vaikuttaja ja lääketieteen opiskelija, käsittelee rahateemoja. Sisältö julkaistaan Youtubessa ja jaetaan lyhyempinä pätkinä Tiktokissa. Aina niin, että viesti säilyy, vaikka formaatti muuttuu.

Kalisto Amudeng on rakentanut seuraajakuntaansa ensin sketsivideoilla ja sittemmin Pala kerrallaan -illallisohjelman parissa. Kaliston videot tunnetaan kiusallisesta tunnelmasta ja autenttisesta reagoinnista. Kalistolla on 160 000 seuraajaa Tiktokissa ja 32 000 tilaajaa Youtubessa.

Kolikon kääntöpuoli on maksumuurien takana olevaa mediaa kaihtaville nuorille suunnattu kolmiosainen dokumenttisarja, jossa syvennytään rahan ympärillä pyöriviin ilmiöihin nuorten tasolta kerrottuna.

Jokainen jakso kysyy nuoria pohdituttavan kysymyksen. Ja näihin kysymyksiin vastaavat asiantuntijat, mediasta tutut henkilöt, kenties nuoret itse.

Kysymyksiä ovat niin ikään: Kannattaako vaikuttajan ura? Voiko kryptoyhteisössä tehdä rahaa? Maksanko tulevaisuudessa festarit Klarnalla? Käännänkö velkalaivan, valtion tai omani?

Rikastuminen on kautta sukupolvien ollut yksi suurimmista haaveista. Raha on yhtä kuin valta, ja siksi halusimme avata rahaa ensimmäisenä teemana. Vuonna 2023 suomalaiset pitivät perää EU:n taloustaitotutkimuksessa. Kaikista EU-maista Suomessa oli suhteessa eniten henkilöitä, joiden taloudelliset taidot olivat huonot. Kulutusluottoja otetaan huolettomasti, mutta sijoittamiseen suhtaudutaan vainoharhaisen varovasti.

Ensimmäisessä jaksossa pilotoitiin ohjelman rakennetta ja aihe otettiin läheltä, Kaliston omasta ammattikunnasta. Vaikuttaja-ala on iso ja edelleen kasvava bisnes. Vuonna 2021 Yhdysvalloissa toteutetussa kyselyssä somevaikuttaja on amerikkalaisteinien unelma-ammattien kärjessä sukupuolesta riippumatta.

Kalisto keskustelee matkailusisällöistään tunnetun Andreas Tolosen kanssa sekä 13-vuotiaana tubettamisen aloittaneen Nelli Orellin kanssa: mistä vaikuttajien raha tulee ja kuinka helposti?

Kaliston ensimmäinen jakso on julkaistu nyt, ja oppimiskäyrä on ollut jyrkkä. Somessa saakin testata, mikä toimii ja tehdä muutostoimia aina sen mukaan, minkälaista suoraa palautetta saa jaksosta. Erilaiset kokeilut mediakentällä pienempien kuplien sisällä antavat arvokasta dataa siitä, mikä kiinnostaa ja miten.

Seuraavaksi Kalisto sukeltaa nopean rikastumisen myytteihin.

Kirjoittaja: Sara Jokiniemi

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment