Parasta innovointia syntyy, kun kourassa on Jänöjuoma ja perinteinen kynä-lehtiöyhdistelmä! Sekä hieman reilun kaupan punaviiniä.

Hurja, huikea, työn- ja inspiraationtäyteinen kesä on kulunut nopeasti. Toisinaan on tuntunut, että liiankin nopeasti, mutta tuloksia katsellessamme emme voi kuin hymyillä. Ideamme maailman parhaasta matkasovelluksesta ja kokonaisesta ajattelevan matkailun teemasta on syventynyt ja kirkastunut, ja siinä ohessa meillä on käsissämme jotakin konkreettista: toimiva sovellus.

Punaviiniä on puistossa juotu, Woltilta tilattu seuraksi vegepannaria, Jänöllä jonotettu nyhtispitaa ideapalaverien polttoaineeksi. Heitelty hulluuksia, naurettu hysterian partaalla tulevan hittipeli TripPelin huppelikierroksille, singottu sähköposteja kumppaniehdokkaiden suuntaan, tavattu inspiroivia mentoreita, tsemppareita, asiantuntijoita ja kollegoja. Testaajat ovat kertoneet rehellisiä mielipiteitään, sovellus on elänyt, saanut muotoa ja väriä: hienon visuaalisen olomuodon palkitun kirja- ja levynkansigraafikon Jussi Karjalaisen toimesta.

Alussa meillä oli Tripsteri, pari vuotta vanha matkayhteisö, jolla on useita persoonallisia verkkomatkaoppaita ympäri maailman. Nyt meillä on jo paljon enemmän. Sovelluskehittämisen myötä olemme paitsi ottaneet Helsingin ja Suomi-näkökulman haltuumme, olemme myös yhä enemmän kulkeneet reilun ja vastuullisen matkailun suuntaan.

Se on avannut ikkunoita uudenlaisen ajattelevan matkailun maailmaan. Kerromme jatkossa aiheesta lisää, mutta nyt kerromme sen, että tätä tarvitaan. Olemme konkreettisesti saaneet huomata, ettei reilu matkailumedia ole reiluutta vain kohteita ja käyttäjää ajatellen. Se on reiluutta myös tekijöitä kohtaan. Kohtaamme toisemme samalla tasolla, teemme matkaa yhdessä ja saamme kaikki nauttia yhdenvertaisesti.

 

Kuinka siis olemme kuumaa innovointikesää viettäneet?

Paula, turiseva toimittaja-basistimme, on paitsi kolunnut eteläisen Helsingin ja Kallion kohteita myös viettänyt aikaa Barcelonassa kartoittamassa paikallisia matkailutrendejä maassa, jossa parhaillaan vastustetaan turismia kovin keinoin. Juuri nyt hän nauhoittaa jotakin hyvin mielenkiintoista…

Siru, filmaattinen toimittaja-hierojamme, on raportoinut Tokion kesäpuuhista samalla, kun on tutkinut Helsingin keskustan ja Töölön parhaita paloja läppäri kainalossa, pulikoinut ilta-Altaassa, suunnitellut Tripsterin elokuvatapahtumaa ja kohdannut kaupungin muinaisia kummituksia.

Tuulia, kuvaava ja kitaroiva verkko- ja reikiasiantuntijamme, on katsellut Helsingin saaristoa 360-linssin läpi, kasannut valtavan määrän kohdekuvia, pohtinut innovoivaa kuvallisuutta ja videoilmaisua sekä toiminut juoksevien asioiden, tapaamisten ja viestinnän koordinoijana.

Joogi-koodarimme Mika ja muusikko-koodarimme Panu ovat jooganneet, musisoineet – ja koodanneet. Sitkeämieliset raatajat ovat urheasti sietäneet muijakolmikon suuruudenhullua käskytystä. ”Ai miten niin ei onnistu päivässä?”

Toivomme ateriatoimittajista yhteistyökumppaneitamme, joten onhan sekä omaa että heidän sovellustaan testattava esimerkiksi kesäisessä Esplanadin puistossa.

Englannin-kääntäjämme, Nuoren Voiman päätoimittaja Noora ja Tukholman-opastajamme, ekonomi-viinibloggaaja Soile ovat tehneet useasta unelmastamme totta luotettavalla yhteistyöllä. Sovellus on jo olemassa myös englanniksi, mikä on aivan mahtava juttu. Toinen testikaupunkimme Tukholma on piirua vaille valmis.

Yhteisö – tai yhtye! –, sitä olemme, naisvoimaa miesvoimalla höystettynä. Yhä vahvemmaksi on noussut toive siitä, että emme edustaisi pelkästään uutta, täydellistä matkamobiilisovellusta, vaan suurempaa ideaa, reilua reissausta ja fiilistelevän, innostuvan yhteisön voimaa. Haluamme tuoda esille pienyrittäjiä, kestäviä matkamuistoja, naisyrittäjiä ja kaupungin katsomista avartunein silmin. Kohderyhmämme tiedostaa ja mielellään yllättyy ja ihastuu – se käyttää rahaa, mutta ennemmin aitouteen ja elämyksiin kuin omistamiseen.

Loppuspurtti on vielä edessä. Aiomme tavata elokuun aikana lukuisia kiehtovia tyyppejä ja luoda lisää kontakteja, testata uusia versioita, hioa markkinointi- ja liiketoimintasuunnitelmia, tavata liikekumppaneita, jatkaa matkapelisuunnittelua ja tietenkin valmistautua henkisesti tulevaan finaaligaalaan ja ensimmäiseen viralliseen julkistamiseemme.

Eli juoda reilusti lisää puistopunkkua!

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment