Little Brother.

Sarjassamme Uutisraivaaja-alumni kysymme vanhojen UR-finalistien kisamuistoja, ja otamme selvää, mitä heille kuuluu nyt.

Jututimme edellisen Uutisraivaaja-kierroksen alumni Timo Wrightia Little Brother -tiimistä. Miten kisa oikein menikään, ja mitä kavereille kuuluu nyt? Tiimissä olivat mukana myös Jukka Helin, James Nesfield ja Matti Tuominen.

Mitä projektille tapahtui Uutisraivaajan jälkeen? Entä tiimiläisille?

Little Brother, joka suojaa toimittajien, kansalaisaktivistien ja tavallisten kansalaisten kuvaamaa sisältöä ulkopuolisilta tahoilta, on periaatteellisesti käyttäjilleen ilmainen ja eikä siihen tule mainoksia. Valitettavasti emme ole vielä löytäneet projektille pitkäkestoista ja riittävää mesenaattityyppistä rahoitusta ja siksi projekti on toistaiseksi keskeytetty. Palvelun tarve ei kuitenkaan ole kadonnut, eikä tarvetta suojata kuvattua materiaalia sekä sen kuvaajaa ole vielä mikään muu palvelu pystynyt tyydyttämään. Palvelu on kuitenkin periaatteessa julkaisuvalmis.

Mitä teille on jäänyt päällimmäisenä mieleen Uutisraivaajasta, millainen kokemus se oli?

Kokemus oli kiinnostava ja mediainnovaatioita on tärkeä tukea mm. Uutisraivaajan keinoin.

Millainen vaikutus kilpailulla oli urapoluillenne ja ammatilliseen asenteeseenne?

Kilpailulla ei ole ollut merkittävää vaikutusta urapolkuihimme, sillä olemme kaikki yrittäjiä tai yrittäjähenkisiä. Jatkamme jatkorahoituksen mahdollisuuksien edistämistä omien töiden ja projektien oheessa.

Miten Uutisraivaaja ohjasi innovointianne, olisiko Little Brother toteutunut ilman kisaa?

Little Brother pohjautui aiemmin työstämäämme projektiin, jonka teknologiassa oli samoja elementtejä, mutta joka oli muuten kaupallinen. Ilman Uutisraivaajaa emme olisi lähteneet edistämään Little Brotheria, koska kuten mainittu, se on kaupallisesti “kestämätön” projekti ja onnistuakseen tarvitsee pitkäkestoista ei-kaupallista rahoitusta.

Tärkein oppi Uutisraivaajasta?

Keep it simple, stupid. Keskittyä yhteen asiaan ja tehdä se mahdollisimman hyvin.

Miten suomalaista mediainnovaatioiden kenttää tulisi mielestänne kehittää?

Kenttä tarvitsee Uutisraivaajan kaltaisia, ja sitäkin radikaalimpia tukimuotoja, joissa keskitytään aluksi enemmän hurjiin ideoihin, ja joissa vasta myöhemmin mietitään kaupallisuutta.  Lisäksi on tärkeä sekä tekijöiden että rahoittajien hyväksyä että kaikki projektit eivät voi, eikä niiden tulekaan, “menestyä”, vaan niiden pohjalta saattaa syntyä myöhemmin jotain aivan muuta, yllättävääkin.

Lisäksi kansainvälistymisen ja skaalautumisen pitäisi olla mukana suunnittelussa heti alusta asti; Suomi ja sen mediatarpeet ovat kovin pieni alue jossa toimia.

Vapaa sana ja terveiset nykyisille finalisteille.

Hullunrohkeat ideat ovat yleensä parhaimpia ja kiinnostavimpia, niitä kohti siis!

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment