Vuoden 2023 Uutisraivaaja-voittajista toisena hankkeestaan kertoo Katulehti Rohee.

Katulehti Rohee on vuonna 2022 perustettu aikakauslehti, jonka erityisyys on sen jakelukanavassa: kuka tahansa rahaa tarvitseva voi tulla myymään lehteä ja tienata siitä itsellensä rahaa. Roheen esikuvat löytyvät maailmalta: The Big Issue Englannissa on toiminut samalla mallilla yli 30 vuotta. Käytännössä Roheen esikuvat eivät ole isoista kaupungeista, koska Tampereella on vain reilut 250 000 asukasta. Kauppa ei käy metron ovensuilla, kun metroa ei ole! Lähimmät esikuvat löytyvätkin Norjasta, Tampereen kokoisista kaupungeista.

Katulehtien tehtävä on sekä tiedonvälittäminen mutta myös paikan tarjoaminen solidaarisuudelle. Roheella on muutakin tiedotettavaa kuin lehdessä käsiteltävät juttuaiheet, sillä jakelukanava on ainutlaatuinen. Roheen myyntiä on kokeillut yli 60 ihmistä, joista noin puolet on jatkanut myyntiä hetken aikaa. Myyjien tausta on hyvin vaihteleva: on työttömiä, eläkeläisiä, nuoria ilman opiskelupaikkaa, maahanmuuttajataustaisia ihmisiä sekä liikkuvaa väestöä. Ihmisiä yhdistää pienituloisuus ja halu parantaa omaa tilannettaan. Siihen Rohee tarjoaa oivan mahdollisuuden.

Rohee on yhä oman polkunsa alkupäässä. Syyskuun 2023 alussa viimeistellään koko julkaisun historian seitsemättä lehteä. Uutisraivaaja-rahoitus on mahdollistanut Roheen esittelemisen sosiaalisessa mediassa. Vaikka päätuote on painotuote, Roheen on näyttävä ja kuuluttava sosiaalisessa mediassa, jotta sana leviää koko projektin olemassaolosta. Videotuotanto alkoi heti, kun rahoitus varmistui. Ensimmäiset videot julkaistiin elokuun alussa, ja tähän mennessä on julkaistu seitsemän videota.

Roheen TikTokia on tähän mennessä tehnyt neljä ihmistä. Alku on kokeilua. Dimitri Ollikainen on tehnyt reportaaseja ja gallupeja. Kuvataiteilija Julia Räsänen on tehnyt aiemmin ilmestyneiden numeroiden juttuaiheista mielenkiintoisia ja taidolla leikattuja, kertovia videoita. Kuvajournalisti Henrietta Soininen kokeili valokuvaamansa jutun tiivistämistä videoksi. Päätoimittaja Hannele Huhtala teki postauksen Roheen kaikille avoimesta lukupiiristä, joka myös aloitettiin nyt syksyllä. Muitakin tekijöitä on mietitty, ja haussa on yhtenäinen tyyli. Tällä hetkellä kaikki videot päättyvät Roheen sloganiin: Tästäkin Tampereella puhutaan.

Toisin sanoen somen tekeminen on tällä hetkellä moneen suuntaan kokeilevaa ja etsii paikkaansa. Eniten tykkäyksiä tähän mennessä on tullut reportaasille Tampere Punk Piknikiltä. Hauska video esittelee alakulttuuria, ja se toimii nopearytmisenä tykityksenä. Sellaisia pyritään tekemään lisää: kertomaan Tampereesta ja pirkanmaalaisesta kulttuurista positiivisesti mutta yhteiskunnallisesti vastuullisesti – niin kuin vain katulehti voi!

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment