Hitaasti hyvä tulee

Long Play on toisenlainen media. Kun sanomalehdet lyhentävät pääjuttujaan 2500 merkkiin, me kirjoitamme 50 000 merkkiä. Kun mediataloissa uskotaan, ettei kukaan jaksa lukea näytöltä pitkiä tekstejä, me päätämme julkaista pirun pitkät juttumme vain digitaalisessa muodossa. Kun toisaalla verkkotoimittajien täytyy julkaista tietty määrä juttuja työvuoronsa aikana, me julkaisemme 12 juttua vuodessa.

Miksi pitkä journalismi kukoistaa verkossa

Ei ole kovin kauan siitä, kun verkkotoimittajia opetettiin pitämään juttunsa yhden ruudunmitan pituisena. Ihmiset eivät kuulemma jaksaisi skrollata sivua alaspäin. Nyt pitkä ja perusteellinen verkkojournalismi on yhtäkkiä trendikästä. Muodin edelläkävijöihin kuuluvat omaa tuotantoaan julkaisevat Byliner ja The Atavist sekä aikakauslehdissä vuosien varrella julkaistuja lukujuttuja suosittelevat Longform.org ja Longreads. Kuten trendit usein, tämäkin on lähtöisin Yhdysvalloista.