Long Playn Vehkoo: Etsi hyviä neuvoja ja testaa käyttäjillä

– Kun me saimme kuulla Uutisraivaajasta, niin päätimme, että ilman muuta me haetaan! Näin kertoo toimittaja-tietokirjailija Johanna Vehkoo, yksi Long Playn perustajista ja Uutisraivaaja-voittaja vuodelta 2013. Nykyään Vehkoo vastaa palvelun kansainvälisestä kehittämisestä. Long Play on hitaan journalismin palvelu, joka julkaisee kuukausittain pitkiä juttuja, singlejä. Tekstit ovat tutkivaa journalismia, laajoja reportaaseja, henkilökuvia tai pureutuvat muuten syvälle…

Vailla aiempaa kokemusta

”Vitsi kun tietäisi, mikä toimii”. ”No nyt en kyllä yhtään tiedä.” ”Kukahan tietäisi.” Tuollaisia lauseita olen ajatellut useasti viimeisen parin vuoden aikana. Melkein kaikki, mitä Long Playssa on tapahtunut, on tullut minulle uutena – tai no, kaikki paitsi journalismi. Alussa olimme yhdistyspohjainen, idealistinen hippikollektiivi, jonka ajatuksena oli myydä yksittäisiä pitkiä juttuja, sinkkuja, suoraan lukijalle. Samaa…

Uusia alkuja

Reetta Nousiainen / Long Play Long Playn ensimmäinen Uutisraivaaja-vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on tuonut mukanaan paljon sellaista, josta ensimmäisen toimintavuotemme aikana pystyimme vain unelmoimaan. Palkintoraha on mahdollistanut monenlaisia kehityshakkeita ja jopa palkattua henkilökuntaa. Vuoden alkupuolen Long Playssa oli puolipäiväisesti töissä kaksi henkilöä: päätoimittaja ja toimitussihteeri. Syyskuussa organisaatioon palkattiin toimitusjohtaja, ja hänen rinnallaan puolipäiväisesti jatkaa…

Enkelien neuvoista

Riku Siivonen / Long Play Olen muutaman viime vuoden aikana päätynyt eri syistä viettämään aikaa niin sanottujen start up -piirien läheisyydessä. Siellä tapaamillani ihmisillä on intoa, kykyä, paloa ja voimaa. Se on virkistävää ja innostavaa. Mutta koska olen luonteeltani hieman synkkämielinen, olen kuunnellut erityisen tarkalla korvalla joitakuita sivulauseita. Niissä vanhemmat enkelit neuvovat, että aivan ensimmäiseksi…

Iloinen organisaatiouudistus

Long Play aloitti toimintansa vuonna 2012 vain 500 euron alkupääomalla. Sillä maksettiin ensimmäisen jutun kuvittajalle ja hankittiin flaijereita ja rintanappeja lanseerausbileisiin. Niiden kautta lukijoita ohjattiin kolmansien osapuolien kauppoihin, kuten Elisan sähkökirjakauppaan ja Readberry-palveluun, jotka myivät juttujamme e-kirjoina.

Slow journalism service Long Play wins the Uutisraivaaja Media Innovation Challenge

Long Play, a service for slow journalism, wins the 250,000 euros award in the Uutisraivaaja media innovation challenge. The challenge is organized by the Helsingin Sanomat Foundation. Long Play publishes long-form narrative journalism, and the articles are sold either as singles or by subscriptions. The focus is on reportages and investigative journalism. Long Play is…

Hitaasti hyvä tulee

Long Play on toisenlainen media. Kun sanomalehdet lyhentävät pääjuttujaan 2500 merkkiin, me kirjoitamme 50 000 merkkiä. Kun mediataloissa uskotaan, ettei kukaan jaksa lukea näytöltä pitkiä tekstejä, me päätämme julkaista pirun pitkät juttumme vain digitaalisessa muodossa. Kun toisaalla verkkotoimittajien täytyy julkaista tietty määrä juttuja työvuoronsa aikana, me julkaisemme 12 juttua vuodessa.

Miksi pitkä journalismi kukoistaa verkossa

Ei ole kovin kauan siitä, kun verkkotoimittajia opetettiin pitämään juttunsa yhden ruudunmitan pituisena. Ihmiset eivät kuulemma jaksaisi skrollata sivua alaspäin. Nyt pitkä ja perusteellinen verkkojournalismi on yhtäkkiä trendikästä. Muodin edelläkävijöihin kuuluvat omaa tuotantoaan julkaisevat Byliner ja The Atavist sekä aikakauslehdissä vuosien varrella julkaistuja lukujuttuja suosittelevat Longform.org ja Longreads. Kuten trendit usein, tämäkin on lähtöisin Yhdysvalloista.

Toimittajista mikrotukihenkilöiksi

Perunanviljelijän kotona soi puhelin. ”Anteeksi, mutta yritin ostaa perunoitanne Karjaan ABC:ltä. Siellä on kuitenkin maksupääte taas rikki ja vessan lamppu pimeänä. Voisitteko hoitaa?” Viljelijä huokaa ja alkaa vetää takkia niskaan. Karjaa on kaukana eikä hänellä ole sananvaltaa huoltoasemaketjun asioissa, mutta elinkeino on vaarassa jos asiakkaat eivät saa perunoitaan. Pakko yrittää keksiä jotain. Voi farmaria; voi…