Miksi tarvitaan uudenlainen paikallisviestinnän ratkaisu?

Minua pyydettiin kirjoittamaan siitä, minkälaista on kehittää uutta verkkopalvelua. Itse kehittämisen prosessi toki sekin on kiinnostava ja kerromme siitä lisää myöhemmissä kirjoituksissa. Vuosien johtamisen, hallinnoinnin ja suunnittelun jälkeen on ollut innostavaa ja palkitsevaa päästä taas tekemään konkreettisesti asioita koodikäsityöläisinä. Kenties vielä kiinnostavampaa on kuitenkin avata sitä, mistä ajatus uuteen palveluun on syntynyt.

Toimittajista mikrotukihenkilöiksi

Perunanviljelijän kotona soi puhelin. “Anteeksi, mutta yritin ostaa perunoitanne Karjaan ABC:ltä. Siellä on kuitenkin maksupääte taas rikki ja vessan lamppu pimeänä. Voisitteko hoitaa?” Viljelijä huokaa ja alkaa vetää takkia niskaan. Karjaa on kaukana eikä hänellä ole sananvaltaa huoltoasemaketjun asioissa, mutta elinkeino on vaarassa jos asiakkaat eivät saa perunoitaan. Pakko yrittää keksiä jotain. Voi farmaria; voi…

“Sisältö pelastaa journalismin”

Viime vuoden finalistit Annikka Mutanen ja Susanna Niinivaara halusivat laittaa yleisösuhteen uusiksi. ”Alalla ymmärretään kyllä, että asioita pitää tehdä uudella tavalla. Puhujia riittää, mutta niistä ihmisistä, jotka uskaltavat ja jaksavat tehdä, epäonnistua, kokeilla ja tehdä uudestaan, on edelleen puutetta. Tarvitaan uskallusta. Vähemmän narinaa huonosta journalismista, enemmän tekoja”, Niinivaara peräänkuuluttaa.

“Roll up your sleeves, folks!”

Director Justin Ferrell from Stanford dSchool tells the gist of design thinking and keys to successful innovation processes: observe the users to find their needs, prototype early, fail often and fail fast. Ferrell will coach the Uutisraivaaja BootCamp in December in Helsinki. Ferrell runs the Fellowships programs at dSchool. Previously he worked in the Washington…