Miksi prototyyppi? Ville Sundberg vastaa

Jos kymmenisen vuotta sitten olisi tehty prototyyppi Facebookista, millainen se olisi voinut olla? Yrittäjä ja ensimmäisen Uutisraivaajan voittajatiimi Scoopinioniin kuulunut Ville Sundberg kertoo. – Otetaan testihenkilö, kysytään kolmen kaverin puhelinnumerot, soitetaan ja kysytään kuulumiset ja viedään ne lopuksi takaisin testihenkilölle. Koko touhuun ei tarvita edes tietokonetta tai näkemystä siitä, miltä valmis palvelu näyttää.  Testihenkilökään ei…

Uutisraivaaja-voittaja Long Play laajentaa ulkomaille

Uutisraivaaja-voittaja Long Play aloittaa maailmanvalloituksen. Hitaan journalismin verkkoportaalissa julkaistu juttu Katoaminen ilmestyi eilen englanniksi Amazonin Kindle Singles -sarjassa. Anu Silfverbergin kirjoittama Katoaminen on lisäksi julkaistu myös saksaksi Weeklys-palvelussa. Juttu käsittelee Alzheimerin tautia. Long Playn maailmanvalloitukselle on jo tiedossa jatkoa: seuraavaksi palvelun juttuja julkaistaan tanskaksi. Tanskalainen Zetland julkaisee Katoamisen alkuvuodesta 2015, mutta jo sitä ennen tanskaksi ilmestyy Long Playn…

Uutisraivaajan leiri kuvina / Bootcamp in photos

Noin viikko sitten hymyilevien (ja varmaan vähän väsyneiden!) ihmisten joukko purkautui Aalto-yliopiston Design Factorysta. He olivat viettäneet viikonlopun Uutisraivaajan leirillä, jossa he olivat opiskelleet ja luoneet mediainnovaatioita. Tältä siellä näytti! Kuvat on ottanut valokuvaaja Ida Pimenoff. * * * Roughly a week ago, a group of smiling (and probably a bit tired, too!) people left…

100 päivää aikaa hakea Uutisraivaajaan

Kolmas Uutisraivaaja saavuttaa tänään yhden merkkipaalun: hakuaikaa kilpailuun on jäljellä tasan sata päivää. Kuulostaa pitkältä ajalta. Miksi siis kannattaa tarttua toimeen jo nyt? Innovointi ottaa aikansa. Kannattaa siis aloittaa hyvissä ajoin. Mikä voisi olla se 250 000 euron arvoinen innovaatio, joka vie tällä kertaa voiton? Idean terävöittäminen voi viedä vähintään yhtä kauan. Uutisraivaajassa menestyvät uudet…

Lähtölaukaus kolmannelle Uutisraivaajalle: Hakuaika alkoi juuri

Ota hyvä innovointiasento ja anna ajatuksen lentää: kolmannen Uutisraivaaja-kilpailun hakuaika on juuri alkanut! Uutisraivaaja on Helsingin Sanomain Säätiön kilpailu, jossa etsitään parasta tiedonvälitykseen tai journalismiin liittyvää innovaatiota. Osallistumalla kilpailuun voit vaikuttaa median tulevaisuuteen. Kilpailun voittaja valitaan syksyllä 2015, ja voittaja voi saada projektilleen jopa 250 000 euron rahoituksen. Haku on alkanut tänään ja jatkuu tammikuun 17.…

Osallistu Uutisraivaaja-leirille!

Kuinka mediainnovaatiot syntyvät? Mistä löytyy hyvä idea tiedonvälityksen kehittämiseksi? Kuinka pääsen eteenpäin projektini kanssa? Tule Uutisraivaaja-leirille ottamaan selvää! Leiri on lokakuun lopulla järjestettävä viikonlopun mittainen intensiivinen tuotekehityspaja, jossa opitaan mediainnovaatioiden tekemisestä – eikä se maksa mitään. Ilmoittaudu mukaan siis heti, paikkoja on rajoitetusti! Mitä siellä tehdään? Leirin osallistujat kehittävät työpajassa ideoitaan Stanfordin yliopistossa syntyneen design…

Enkelien neuvoista

Riku Siivonen / Long Play Olen muutaman viime vuoden aikana päätynyt eri syistä viettämään aikaa niin sanottujen start up -piirien läheisyydessä. Siellä tapaamillani ihmisillä on intoa, kykyä, paloa ja voimaa. Se on virkistävää ja innostavaa. Mutta koska olen luonteeltani hieman synkkämielinen, olen kuunnellut erityisen tarkalla korvalla joitakuita sivulauseita. Niissä vanhemmat enkelit neuvovat, että aivan ensimmäiseksi…

Uutisraivaaja tulee taas!

Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tulevaisuuden media ja journalismi muotoutuvat! Helsingin Sanomain Säätiö käynnistää jälleen Uutisraivaaja-kilpailun. Kilpailulla etsitään tiedonvälitykseen ja journalismiin uusia toimintatapoja ja liiketoimintamalleja. Kilpailu on kaksivaiheinen. Ensimmäisen vaiheen hakuaika alkaa 19.9.2014 ja päättyy 17.1.2015. Kilpailuun osallistutaan kuvailemalla hankkeen idea selkeästi ja yksinkertaisesti. Mukaan tulee liittää myös visualisointi ideasta. Toiseen vaiheeseen esiraati…

Iloinen organisaatiouudistus

Long Play aloitti toimintansa vuonna 2012 vain 500 euron alkupääomalla. Sillä maksettiin ensimmäisen jutun kuvittajalle ja hankittiin flaijereita ja rintanappeja lanseerausbileisiin. Niiden kautta lukijoita ohjattiin kolmansien osapuolien kauppoihin, kuten Elisan sähkökirjakauppaan ja Readberry-palveluun, jotka myivät juttujamme e-kirjoina.