Kenen lauluja laulat, Lucify?

Startupit hankkivat tyypillisesti rahoituksensa sijoittajilta. Se on vastikkeellista; sijoittavat ottavat osuuden yrityksestä ja odottavat, että rahoitus tulee tuottamaan heille voittoa. Uutisraivaaja-rahoitus on hyvin erilaista. Helsingin Sanomain säätiö myöntää sen vastikkeetta uskoen, että toiminta tulee edistämään laadukasta tiedonvälitystä. Lucify sai tänä vuonna Uutisraivaaja-rahan lisäksi myös Googlelta pienemmän summan vastaavalla logiikalla. Tämä on tuntunut vähän hämmentävältä. Helsingin…

Mikä on Minard?

Viime vuosina on julkaistu useita palveluita, jotka pyrkivät eri keinoin tekemään vuorovaikutteisten visualisaatioiden hyödyntämisestä helpompaa. Esimerkiksi Infogramin avulla on helppoa upottaa juttuihin omaan dataan perustuvia yksinkertaisia interaktioita tukevia kuvaajia, ja Graphiq tarjoaa mittavan valikoiman vastaavia valmiita kuvaajia eri aiheista. Näillä työkaluilla ei kuitenkaan voida luoda sellaisia vaativia vuorovaikutteisia visualisaatioita, jotka kunnolla hyödyntäisivät sähköisen median potentiaalin.…

Uutisraivaaja-voittajan neuvo uusille kilpailijoille: Pitää luottaa itseensä

– Uutisraivaajan myötä oli helppo päästä juttelemaan tärkeiden tyyppien kanssa, sanoo Lucifyn Juho Ojala. – Kannattaa olla rohkea! Ojala perusti Lucifyn yhdessä Ville Väänäsen kanssa. Alussa tiimin idea ei ollut kovin selvästi määritelty, mutta se kehittyi kilpailun myötä. Niin paljon, että Lucify ylsi jaetulle ykkössijalle viime vuoden Uutisraivaaja-kilpailussa. – Se, mihin pyritään korkealentoisemmin abstraktilla tasolla,…

Inspiraatioita Lucifylle

Jotta ihmiskunta selviytyisi tulevaisuuden haasteista, sirpaleinen tieto ei riitä, vaan tarvitaan kokonaisvaltaista systeemistä ymmärrystä. Vuorovaikutteinen datan visualisointi on mainio työkalu tarvittavan systeemisen ymmärryksen rakentamiseen. Tämä on yksi Lucifyn kantavia ajatuksia. Mutta mistä se on tullut? Osittain ainakin Bret Victorilta, joka on keskeisin yksittäinen inspiraatio Lucifylle. Victorilla on hyvin kiehtovia ajatuksia siitä, miten tietokoneiden mahdollistamat vuorovaikutteiset…

Osui ja upotettiin

Viimeisen Lucifyn blogipostauksen jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon. Tärkeimpiä tapahtumia on Uutisraivaaja-kilpailun jaettu ykkössija, täysipäiväisen työskentelyn aloittaminen kolmen hengen tiimillä, ensimmäiset asiakkaat, ensimmäiset kannattavat asiakasprojektit ja Open Knowledge Finland Challengen niinikään jaettu ykkössija. Lokakuun 2015 lopulla Lucify julkaisi Eurooppaan suuntautuvia turvapaikanhakijavirtoja havainnollistavan visualisaation, joka jo muutamaa päivää myöhemmin oli upotettu kymmeniin kansainvälisiin medioihin, mukaan lukien…

Mitä opimme Uutisraivaaja-finalisteina?

Viimeisessä blogipostauksessamme Uutisraivaaja­-finalisteina esittelemme kaksi tärkeintä finalistikauden aikana oppimaamme asiaa. Ihmiset haluavat auttaa Uutisraivaaja­-mentorit kannustivat voimakkaasti tapaamaan ihmisiä. Tapasimmekin finalistikauden aikana lukemattomia asiantuntijoita. Kukaan ei kieltäytynyt tapaamisesta. Ei edes epäsuorasti jättämällä vastaamatta sähköpostitse lähetettyyn kutsuun. Iltalehti lähti empimättä mukaan ehdottamaamme Lucify-­kokeiluun. Kiikarissamme ollut graafikko järjesti aikaa Lucifyn visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Toivovamme muusikko teki mielellään esittelyvideon…

Lucify on julkaistu!

Eilen julkaistu L​ucify ​auttaa julkaisijoita tekemään sisällöistään lukijoille relevantteja niihin upotettavien vuorovaikutteisten komponenttien avulla. Lucifyn tarkemman esittelyn löydät osoitteesta: http://www.lucify.com/introduction/ Helsingin Sanomat ja Iltalehti ovat jo upottaneet sisältöihinsä ensimmäiset komponentit: http://www.hs.fi/elama/a1305975785281 http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015080620140502_uu.shtml http://www.iltalehti.fi/terveys/201508060091506_tr.shtml Julkaisupäivänä Lucify tavoitti noin 115 000 ihmistä. Lucifyn työnimi oli aiemmin TDJ. Juho Ojala ja Ville Väänänen

Avointa nettitestidataa alkoholismista

Nettitestit tarjoavat mahdollisuuden kerätä ainutlaatuista dataa ihmisten vastauksista mitä moninaisimpiin kysymyksiin. Kun Yle teettää Taloustutkimuksella selvityksen ihmisten asenteista vaikkapa maahanmuuttopolitiikkaan, keräävät haastattelijat tyypillisesti vastauksia joiltakin tuhansilta ihmisiltä. Samassa ajassa nettitesti voi helposti kerätä monta kertaluokkaa suuremman määrän vastauksia. Toisaalta nettitestidata ei ole samalla tavalla yleistettävissä kuin perinteisin tieteellisin menetelmin tehdyt kyselytutkimukset. Sen ei kuitenkaan tarvitse…

OpenVis Conf 2015

Informaation visualisointia käsittelevä O​penVisConf­​-konferenssi järjestettiin Bostonissa 6.­–7. huhtikuuta kolmannen kerran. TDJ:n tiimi kävi konferenssissa, joka tuo yhteen informaation visualisoinnin parissa työskenteleviä journalisteja, taiteilijoita, työkalujen kehittäjiä ja ihmisiä, jotka työskentelevät yritysten sisäiseen analytiikkaan liittyvissä rooleissa. Miten kertoa datasta lukijalle? Graafinen suunnittelija N​igel Holmes k​orosti esityksessään lukijan lämmintä huomioimista. Edward Tuften kanssa aikoinaan e​rimielisyyksiin ​ajautunut Holmes korosti,…

Kohti ajattomia sisältöjä

Nettitestien ja datajournalismin yhdistäminen tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Tässä kirjoituksessa avaan yhtä näkökulmaa, jota emme ole tähän mennessä juuri ehtineet tuoda esille. Uutissisällössä lähdetään perinteisesti siitä, että artikkelit pitävät paikkansa vain julkaisuhetkellä. Jos verkkolehti kertoo artikkelia varten haastatellun tutkijan iäksi 24 vuotta, ei se päivitä sitä hänen myöhemmin täyttäessä 25 vuotta. Vastaavasti, jos se julkaisee uutisen…