Uutisraivaajassa kaksi voittajaa: Kuka ja Lucify jakavat 250 000 euroa

Mediainnovaatiokilpailu Uutisraivaajan voittajiksi on valittu kaksi joukkuetta. Uutisraivaajan tuomaristo päätti jakaa 250 000 euron palkinnon Kuka– ja Lucify-tiimien kesken puoliksi Helsingissä 17.9. Kuka ja Lucify saavat siis kumpainenkin 125 000 euroa kehitysrahaa. Kuka on hakupalvelu, jonka avulla toimittajat löytävät aiheeseensa liittyviä asiatuntijoita. Kuka tuo asiantuntijuuden nopeammin ja monipuolisemmin toimittajille ja sitä kautta myös lukijoille ja…

Uutisraivaajan voittaja valitaan 17.9.

Mediainnovaatiokilpailu Uutisraivaajan maaliviiva häämöttää: kilpailun viisi finalistijoukkuetta on kehittänyt kevään ja kesän ajan projektejaan, ja torstaina 17.9. Uutisraivaajan tuomaristo valitsee kilpailun voittajan Helsingissä. Finalistit tavoittelevat 250 000 euron kehitysrahaa. Finalistijoukkueet valittiin helmikuussa 64 hakijan joukosta. Kaikki finalistit saivat 10 000 euron siemenrahan, jonka turvin joukkueet ovat kehittäneet projektiaan. Finalistit ovat: – Bolla: Jalkapalloyhteisön oma sosiaalinen…

Kolme tapaa, miten viedä ideoita eteenpäin kilpailujen ulkopuolella

Tutkijoita sparraava tiedemedia Skolar karsiutui Uutisraivaajan semifinaalissa, mutta nyt pari kuukautta myöhemmin palvelu on jo pystyssä ja porskuttaa. Skolarin kehittäjä Annina Huhtala listaa kolme asiaa, miten kehitystyöhön saa vauhtia myös ilman kilpailun raameja. Puhu, kuuntele ja kääri hihat Kilpailuissa ideoille ja kehitystyölle saa palautetta tuomaristolta. Tuomaristo ei välttämättä ole uudelle tuotteelle tai palvelulle olennaisin kohderyhmä.…

Uutisraivaaja-finalistit, kuvitettu versio

Uutisraivaajan finaalivaihe on pyörähtänyt nyt kunnolla käyntiin, ja finalistitiimit työstävät ja kehittävät projektejaan koko kevään ja kesän ajan. Projektit on lyhyesti esitelty täällä. Tässä postauksessa tiimit esitellään valokuvilla, mutta finalistit alkavat näkyä Uutisraivaajan blogissa muutenkin. Seuraavien kuukausien aikana finalistit kirjoittavat blogiin projektien etenemisestä ja onnistumisista ja haasteista, joita kunkin mediainnovaatioon liittyy. Finalistien postaukset aloittaa tällä viikolla Topicalio.…

On Picking Winners

A lump of rejection emails were sent just before the five Uutisraivaaja-finalists were announced. Those emails were sent to a lot of applications with potential and to some that we didn’t see potential in, but that might have it. Picking winners is extremely hard: here’s a list of just one Venture Capital firm’s missed opportunities.…

Uutisraivaajan finalistit valittu: 5 tiimiä kilpailee voitosta

Mediainnovaatiokilpailu Uutisraivaajan finalistit ovat selvillä. Finaalivaiheeseen etenee 5 projektia, jotka Uutisraivaajan tuomaristo valitsi Helsingissä perjantaina 27.2. Voittaja valitaan syyskuussa 2015. Sitä ennen kaikki finalistit saavat kilpailun järjestävältä Helsingin Sanomain Säätiöltä 10 000 euron siemenrahan, jonka turvin tiimit työstävät ja kehittävät projektejaan pidemmälle esimerkiksi rakentamalla prototyypin, tutkimalla lisää liiketoiminta-aluettaan tai etsimällä palvelulleen käyttäjäkuntaa. Finaaliin etenevät projektit…

Uutisraivaajaan 64 hakemusta

Hakuaika Uutisraivaajaan päättyi vuorokauden vaihtuessa lauantaista sunnuntaiksi. Hakemuksia tuli yhteensä 64 kappaletta. Lämmin kiitos kaikille hakijoille! Hakemusten kirjo on jälleen valtava, ja esiraati ja tuomaristo saavat ruodittavakseen keskenään hyvin erilaisia projekteja ja mediainnovaatioita. Uutisraivaajan esiraati lukee jo parhaillaan kuumeisesti kilpailun hakemuksia. Uutisraivaajan esiraadin tehtävä on pohjustaa finalistien valintaa ja löytää hakemusten joukoista parhaat ja kiinnostavimmat.…

Vastauksia Uutisraivaaja-kysymyksiin

Syksyn mittaan Uutisraivaajaa on esitelty erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja esimerkiksi korkeakouluissa. Myös kysymyksiä on tullut – kiitos niistä! Tähän postaukseen on koottu vastauksia muutamiin yleisimpiin kysymyksiin, joita Uutisraivaajaan osallistuminen on kirvoittanut. Uutisraivaajassa media ja tiedonvälitys ymmärretään laajasti. Missä menevät rajat sille, millainen projekti sopii kilpailuun ja millainen taas ei? Uutisraivaajassa etsitään innovaatioita, jotka kehittävät tiedonvälitystä…

Miksi prototyyppi? Ville Sundberg vastaa

Jos kymmenisen vuotta sitten olisi tehty prototyyppi Facebookista, millainen se olisi voinut olla? Yrittäjä ja ensimmäisen Uutisraivaajan voittajatiimi Scoopinioniin kuulunut Ville Sundberg kertoo. – Otetaan testihenkilö, kysytään kolmen kaverin puhelinnumerot, soitetaan ja kysytään kuulumiset ja viedään ne lopuksi takaisin testihenkilölle. Koko touhuun ei tarvita edes tietokonetta tai näkemystä siitä, miltä valmis palvelu näyttää.  Testihenkilökään ei…