Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun finalistit ja voittajat.

Tutkimusmatkalla nörttimytologian Keski-Maassa

Palo Alto, Menlo Park, Mountain View, Cupertino, Stanford. Nimet Bay Arean kartalla tuntuvat lähes myyttisiltä kaltaiselleni nörtille joka on pikkupojasta saakka innostuneesti kuluttanut informaatioteknologian tuotteita ja palveluita 80-luvun kotitietokoneista ja peleistä tämän päivän tabletteihin ja pilvipalveluihin. Ja nyt nuo nörttimytologian suurista tarinoista tutut nimet ovat aivan tuossa, lähes kosketuksen päässä: kylteissä katujen yllä, logoissa rakennusten…

Miksi pitkä journalismi kukoistaa verkossa

Ei ole kovin kauan siitä, kun verkkotoimittajia opetettiin pitämään juttunsa yhden ruudunmitan pituisena. Ihmiset eivät kuulemma jaksaisi skrollata sivua alaspäin. Nyt pitkä ja perusteellinen verkkojournalismi on yhtäkkiä trendikästä. Muodin edelläkävijöihin kuuluvat omaa tuotantoaan julkaisevat Byliner ja The Atavist sekä aikakauslehdissä vuosien varrella julkaistuja lukujuttuja suosittelevat Longform.org ja Longreads. Kuten trendit usein, tämäkin on lähtöisin Yhdysvalloista.

Taidekritiikki etsii kotia

Edessä on tyhjä taulu. Se on oven kokoinen. Kun astun lähemmäs, huomaan, että se ei ole tyhjä, vaan täysi. Täynnä peukalon pään kokoisia valkoisia numeroita, jotka on maalattu järjestyksessä ja niin tiheään, että ne puoliksi peittävät toisensa. Tulee outo tunne, mutta sanat puuttuvat. Kuvataiteen kritiikistä on puhuttu viime päivinä enemmän kuin aikoihin. Oikeastaan kritiikin käsittely…

Pallo on lapsilla

Liian usein lapset sivuutetaan, ei vain tiedonvälityksessä, vaan elämässä yleensä. Vaikka kaikki tiedämme, että lapset ovat järkeviä, kekseliäitä, hauskoja ja uteliaita uudelle, jätämme lapset uutisten ulkopuolelle. Pallopostia lähtee siitä, että maailma on mielettömän hieno pallo, jossa tapahtuu joka päivä jotain, mikä kiinnostaa lapsia. Pallopostia tuo maailman lapsia lähemmäksi. Pallopostia on lapsille tehty uutispalvelu mobiililaitteisiin.

Miksi tarvitaan uudenlainen paikallisviestinnän ratkaisu?

Minua pyydettiin kirjoittamaan siitä, minkälaista on kehittää uutta verkkopalvelua. Itse kehittämisen prosessi toki sekin on kiinnostava ja kerromme siitä lisää myöhemmissä kirjoituksissa. Vuosien johtamisen, hallinnoinnin ja suunnittelun jälkeen on ollut innostavaa ja palkitsevaa päästä taas tekemään konkreettisesti asioita koodikäsityöläisinä. Kenties vielä kiinnostavampaa on kuitenkin avata sitä, mistä ajatus uuteen palveluun on syntynyt.

Toimittajista mikrotukihenkilöiksi

Perunanviljelijän kotona soi puhelin. “Anteeksi, mutta yritin ostaa perunoitanne Karjaan ABC:ltä. Siellä on kuitenkin maksupääte taas rikki ja vessan lamppu pimeänä. Voisitteko hoitaa?” Viljelijä huokaa ja alkaa vetää takkia niskaan. Karjaa on kaukana eikä hänellä ole sananvaltaa huoltoasemaketjun asioissa, mutta elinkeino on vaarassa jos asiakkaat eivät saa perunoitaan. Pakko yrittää keksiä jotain. Voi farmaria; voi…