Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun finalistit ja voittajat.

Toka kerta

Kenen ääni mediassa kuuluu? Siinä kysymys, josta lähdimme Kukan kanssa liikkeelle reilu vuosi sitten. “Ei kovin monen”, oli mediatutkimusten vastaus. Saman vastauksen antoivat myös toimittajat ja asiantuntijat. Lähdimme kehittämään ongelmaan ratkaisua. Halusimme monipuolistaa median asiantuntijaääniä lisäämällä niiden tarjontaa. Toimittajat voisivat nopeasti ja kätevästi löytää uusia ääniä laajasta tietokannasta. Pitäisi syntyä match toimittajan ja asiantuntijan välillä.…

Osui ja upotettiin

Viimeisen Lucifyn blogipostauksen jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon. Tärkeimpiä tapahtumia on Uutisraivaaja-kilpailun jaettu ykkössija, täysipäiväisen työskentelyn aloittaminen kolmen hengen tiimillä, ensimmäiset asiakkaat, ensimmäiset kannattavat asiakasprojektit ja Open Knowledge Finland Challengen niinikään jaettu ykkössija. Lokakuun 2015 lopulla Lucify julkaisi Eurooppaan suuntautuvia turvapaikanhakijavirtoja havainnollistavan visualisaation, joka jo muutamaa päivää myöhemmin oli upotettu kymmeniin kansainvälisiin medioihin, mukaan lukien…

Kuka kysyy ja kohtaa

“Kuka on vähän kuin sähköhammasharja: vasta saatuasi sen tajuat, ettet voi elää ilman.” Törmäsimme Mikael Jungneriin Slushissa, kiitos hänelle jännittävästä vertauskuvasta. Kukan loppusyksyyn on kuulunut useita muitakin mielenkiintoisia kohtaamisia. Syksyä on rytmittänyt Sitran vaikuttavuuskiihdyttämö. Koulutuksen myötä olemme alkaneet mallintaa ja mitata Kukan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja käyttää sitä hyödyksi myös palvelumuotoilussa ja liiketoimintamallin kehittämisessä. Eri asiantuntijaorganisaatioiden…

Kuka kiittää

Uutisraivaajan jaettu voitto tarkoittaa meille kahta asiaa. Ensinnäkin voitto kertoo siitä, että median moniäänisyyden ja läpinäkyvyyden edistäminen koetaan tärkeäksi muuttuvan median maailmassa. Toiseksi voitto on upea tunnustus kuuden kuukauden aikana tekemällemme työlle ja uudelle innovaatiolle. Työtahti oli useassa vaiheessa jaksoa niin intensiivinen, että uutisraivaajan lisäksi samaistuimme uutisraivoojaan. Kilpailuasetelma loi painetta, mutta löi toisaalta myös tahtia.…

Topicalio: valmiina pilotoitavaksi

Topicalio on applikaatiosukupolven tapa pysyä kärryillä ajankohtaisista valtakunnan ja paikallisen tason yhteiskunnallisista aiheista. Se alentaa kiinnostumisen kynnystä herättein sekä esittämällä sisällön visuaalisesti, pelillisesti ja omakohtaisesti. Palvelu yhdistää yleisön, päättäjät ja taustavaikuttajat aiheiden kautta. Topicalio on siis kuin politiikan LinkedIn: vaikuttajat meritoituvat tekojensa kautta ja samalla näkevät, millaisilla näkemyksillä on nostetta. Palvelun ratkaisemat ongelmat ovat globaaleja…

Mitä opimme Uutisraivaaja-finalisteina?

Viimeisessä blogipostauksessamme Uutisraivaaja­-finalisteina esittelemme kaksi tärkeintä finalistikauden aikana oppimaamme asiaa. Ihmiset haluavat auttaa Uutisraivaaja­-mentorit kannustivat voimakkaasti tapaamaan ihmisiä. Tapasimmekin finalistikauden aikana lukemattomia asiantuntijoita. Kukaan ei kieltäytynyt tapaamisesta. Ei edes epäsuorasti jättämällä vastaamatta sähköpostitse lähetettyyn kutsuun. Iltalehti lähti empimättä mukaan ehdottamaamme Lucify-­kokeiluun. Kiikarissamme ollut graafikko järjesti aikaa Lucifyn visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Toivovamme muusikko teki mielellään esittelyvideon…

Onko bollalle käyttöä?

Innostuvatko nuoret näyttämään futistaitojaan, haluavatko he kilvoitella keskenään taidokkaimmista potkuista ja puskuista ja vieläpä videolla? Kokeilimme onko bollalle käyttöä ja pystytimme bolla-teltan heinäkuussa Suomen suurimman nuorten jalkapalloturnauksen Helsinki Cupin tapahtumatorille. Teltta kuhisi tuhansia innokkaita nuoria aamusta iltaan viiden päivän ajan. Bolla Challenge -kesäkisaan mahtui uskomattomia potkuja, leikkisiä futistemppuja, sirkusta ja ennen kaikkea iloisia epäonnistumisia ja…

Kuka kokeilee

Uutisraivaaja-finaali lähestyy loppuaan. Tällä viikolla avataan Kukan pilottiversio asiantuntijoille ja pilottiamme testaaville toimittajille. Olemme hioneet ideaamme, mutta perusidea on säilynyt: haluamme monipuolistaa yhteiskunnallista keskustelua. Aiheemme on koskettanut monia. On ollut upeaa huomata, kuinka paljon apua olemme saaneet. Sadat ihmiset ovat antaneet meille aikaansa. Asiantuntijat ovat tarjonneet apuaan, jakaneet näkemyksiään ja omia kehitysehdotuksiaan. Kaksi toimitusta avasi meille…

Miltä sen pitäisi näyttää?

Maailma, jossa Little Brotherille on käyttöä, on karua katseltavaa. Kuvatoimistojen ja hakukoneiden tarjoama näkymä mielenosoituksiin ja viranomaisten toimintaan ei juuri toivoa herätä. Yhtä uhkaavaa ja tummanpuhuvaa kuvaa toimintaympäristöstämme jakavat kilpailijamme omilla sivustoillaan ja ilmeillään. Esimerkkeinä mm. tämä ja tämä. Aihealueeseen ja kilpailijoihin perehtyminen auttoi meitä löytämään suunnan Little Brotherin ilmeen ja brändin kehittämiselle. Ensimmäinen versio ilmeestä…

Lucify on julkaistu!

Eilen julkaistu L​ucify ​auttaa julkaisijoita tekemään sisällöistään lukijoille relevantteja niihin upotettavien vuorovaikutteisten komponenttien avulla. Lucifyn tarkemman esittelyn löydät osoitteesta: http://www.lucify.com/introduction/ Helsingin Sanomat ja Iltalehti ovat jo upottaneet sisältöihinsä ensimmäiset komponentit: http://www.hs.fi/elama/a1305975785281 http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015080620140502_uu.shtml http://www.iltalehti.fi/terveys/201508060091506_tr.shtml Julkaisupäivänä Lucify tavoitti noin 115 000 ihmistä. Lucifyn työnimi oli aiemmin TDJ. Juho Ojala ja Ville Väänänen