Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun osallistujat.
“Menestyneen yrityksen luomiseen menee kauemmin kuin olympialaisiin valmistautumiseen. Vuosia”, sanoi Uutisraivaaja-voittaja ja Kyrö Distillery Companyn perustaja Mikko Koskinen Uutisraivaaja-leirillä syksyllä 2014. Tai ainakin hän sanoi suunnilleen niin. Tarkkoja sanankäänteitä on vaikea muistaa.
Samalla leirillä sai alkunsa idea podcastien tuotantoyhtiöstä ja jakelukanavasta, jonka nimesimme myöhemmin Aatokseksi.
Voitimme syksyllä 2015 Uutisraivaaja-innovaatiokilpailun Kukan pilottiversiolla 1.0, jonka rakensimme ratkaisemaan median moniäänisyyden ongelman. Ongelmaa kuvaa hyvin esimerkiksi se, että talouskeskustelua hallitsee Suomen päämedioissa vain muutama pankkiekonomisti, ja kaikista taloutta kommentoinneista vain häviävän pieni prosentti on naisia. Voiton jälkeen veimme konseptiamme eteenpäin ja viime huhtikuussa saimme valmiiksi uuden pilotin, jota kutsumme nimellä Kuka 2.0. Tavoitteena oli…
Startupit hankkivat tyypillisesti rahoituksensa sijoittajilta. Se on vastikkeellista; sijoittavat ottavat osuuden yrityksestä ja odottavat, että rahoitus tulee tuottamaan heille voittoa. Uutisraivaaja-rahoitus on hyvin erilaista. Helsingin Sanomain säätiö myöntää sen vastikkeetta uskoen, että toiminta tulee edistämään laadukasta tiedonvälitystä. Lucify sai tänä vuonna Uutisraivaaja-rahan lisäksi myös Googlelta pienemmän summan vastaavalla logiikalla. Tämä on tuntunut vähän hämmentävältä. Helsingin…
Uutisraivaaja-vuosi alkaa olla lopuillaan. Kukan konsepti on muovautunut kauden aikana, mutta perusidea on edelleen sama: toimittajan tulee löytää asiantuntijoita helpommin, koska media tarvitsee monipuolisempaa tietoa.
Viime vuosina on julkaistu useita palveluita, jotka pyrkivät eri keinoin tekemään vuorovaikutteisten visualisaatioiden hyödyntämisestä helpompaa. Esimerkiksi Infogramin avulla on helppoa upottaa juttuihin omaan dataan perustuvia yksinkertaisia interaktioita tukevia kuvaajia, ja Graphiq tarjoaa mittavan valikoiman vastaavia valmiita kuvaajia eri aiheista. Näillä työkaluilla ei kuitenkaan voida luoda sellaisia vaativia vuorovaikutteisia visualisaatioita, jotka kunnolla hyödyntäisivät sähköisen median potentiaalin.…
Jotta ihmiskunta selviytyisi tulevaisuuden haasteista, sirpaleinen tieto ei riitä, vaan tarvitaan kokonaisvaltaista systeemistä ymmärrystä. Vuorovaikutteinen datan visualisointi on mainio työkalu tarvittavan systeemisen ymmärryksen rakentamiseen. Tämä on yksi Lucifyn kantavia ajatuksia. Mutta mistä se on tullut? Osittain ainakin Bret Victorilta, joka on keskeisin yksittäinen inspiraatio Lucifylle. Victorilla on hyvin kiehtovia ajatuksia siitä, miten tietokoneiden mahdollistamat vuorovaikutteiset…
Kenen ääni mediassa kuuluu? Siinä kysymys, josta lähdimme Kukan kanssa liikkeelle reilu vuosi sitten. “Ei kovin monen”, oli mediatutkimusten vastaus. Saman vastauksen antoivat myös toimittajat ja asiantuntijat. Lähdimme kehittämään ongelmaan ratkaisua. Halusimme monipuolistaa median asiantuntijaääniä lisäämällä niiden tarjontaa. Toimittajat voisivat nopeasti ja kätevästi löytää uusia ääniä laajasta tietokannasta. Pitäisi syntyä match toimittajan ja asiantuntijan välillä.…
Viimeisen Lucifyn blogipostauksen jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon. Tärkeimpiä tapahtumia on Uutisraivaaja-kilpailun jaettu ykkössija, täysipäiväisen työskentelyn aloittaminen kolmen hengen tiimillä, ensimmäiset asiakkaat, ensimmäiset kannattavat asiakasprojektit ja Open Knowledge Finland Challengen niinikään jaettu ykkössija. Lokakuun 2015 lopulla Lucify julkaisi Eurooppaan suuntautuvia turvapaikanhakijavirtoja havainnollistavan visualisaation, joka jo muutamaa päivää myöhemmin oli upotettu kymmeniin kansainvälisiin medioihin, mukaan lukien…
“Kuka on vähän kuin sähköhammasharja: vasta saatuasi sen tajuat, ettet voi elää ilman.” Törmäsimme Mikael Jungneriin Slushissa, kiitos hänelle jännittävästä vertauskuvasta. Kukan loppusyksyyn on kuulunut useita muitakin mielenkiintoisia kohtaamisia. Syksyä on rytmittänyt Sitran vaikuttavuuskiihdyttämö. Koulutuksen myötä olemme alkaneet mallintaa ja mitata Kukan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja käyttää sitä hyödyksi myös palvelumuotoilussa ja liiketoimintamallin kehittämisessä. Eri asiantuntijaorganisaatioiden…
Uutisraivaajan jaettu voitto tarkoittaa meille kahta asiaa. Ensinnäkin voitto kertoo siitä, että median moniäänisyyden ja läpinäkyvyyden edistäminen koetaan tärkeäksi muuttuvan median maailmassa. Toiseksi voitto on upea tunnustus kuuden kuukauden aikana tekemällemme työlle ja uudelle innovaatiolle. Työtahti oli useassa vaiheessa jaksoa niin intensiivinen, että uutisraivaajan lisäksi samaistuimme uutisraivoojaan. Kilpailuasetelma loi painetta, mutta löi toisaalta myös tahtia.…