Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun osallistujat.

Tripsteri – Kiinnostavia kohteita ja kestävää matkailua helposti hauskimmassa mobiilisovelluksessa

Työmatka, välilento, uusi kaupunki tai kaupunginosa ja rajatusti aikaa. Mitä kannattaisi tehdä, että saisi kohteesta kaiken irti? Saamme Tripsteri.fi-sivustollemme säännöllisesti tämän kaltaisia kysymyksiä. Vaikka kysymys on yksinkertainen, emme useinkaan voi vastata siihen tyhjentävästi. Ensin pitäisi tietää, mistä kulloinenkin matkaaja on kiinnostunut: vegaaniravintoloista, pienpanimo-oluista, torikahveista, ulkoilmafestareista, vintagevaatteista, designista, huvipuistoista vai kenties homobaareista. Entä missä hänen hotellinsa sijaitsee, montako tuntia tai päivää on käytettävissä ja mihin vuoden- ja vuorokaudenaikaan matkaaja on liikkeellä?

Suoratoiston selkäranka

Jokainen meistä on joskus kuunnellut Spotifyssa musiikkia, soittanut puhelun Skypellä, vilkaissut livelähetystä Yle Areenassa tai vähintään katsonut videon YouTubessa. Huolimatta erilaisista käyttötarkoituksista näillä palveluilla on myös yksi yhteinen tekijä. Kaikki neljä ovat nimittäin suoratoisto- eli striimauskanavia.

From an idea to reality

Frameright has been bubbling under for a while now. Three weeks ago we had an exciting week of Uutisraivaaja semifinal presentations and it was such a great feeling to finally pitch the idea and hear the reactions. It was also wonderful to see what other teams had come up with. Panic, excitement, happiness and many other feelings were going up and down on a roller coaster. After 12 fascinating ideas, it felt very relieving to hear that we had made it through to the finals.

Kuva: Elias Lahtinen

Aatos on vaatinut monen vuoden kypsyttelyn

“Menestyneen yrityksen luomiseen menee kauemmin kuin olympialaisiin valmistautumiseen. Vuosia”, sanoi Uutisraivaaja-voittaja ja Kyrö Distillery Companyn perustaja Mikko Koskinen Uutisraivaaja-leirillä syksyllä 2014. Tai ainakin hän sanoi suunnilleen niin. Tarkkoja sanankäänteitä on vaikea muistaa.

Samalla leirillä sai alkunsa idea podcastien tuotantoyhtiöstä ja jakelukanavasta, jonka nimesimme myöhemmin Aatokseksi.

Kolme asiaa, jotka opimme Kuka 2.0:sta

Voitimme syksyllä 2015 Uutisraivaaja-innovaatiokilpailun Kukan pilottiversiolla 1.0, jonka rakensimme ratkaisemaan median moniäänisyyden ongelman. Ongelmaa kuvaa hyvin esimerkiksi se, että talouskeskustelua hallitsee Suomen päämedioissa vain muutama pankkiekonomisti, ja kaikista taloutta kommentoinneista vain häviävän pieni prosentti on naisia. Voiton jälkeen veimme konseptiamme eteenpäin ja viime huhtikuussa saimme valmiiksi uuden pilotin, jota kutsumme nimellä Kuka 2.0. Tavoitteena oli…

Kenen lauluja laulat, Lucify?

Startupit hankkivat tyypillisesti rahoituksensa sijoittajilta. Se on vastikkeellista; sijoittavat ottavat osuuden yrityksestä ja odottavat, että rahoitus tulee tuottamaan heille voittoa. Uutisraivaaja-rahoitus on hyvin erilaista. Helsingin Sanomain säätiö myöntää sen vastikkeetta uskoen, että toiminta tulee edistämään laadukasta tiedonvälitystä. Lucify sai tänä vuonna Uutisraivaaja-rahan lisäksi myös Googlelta pienemmän summan vastaavalla logiikalla. Tämä on tuntunut vähän hämmentävältä. Helsingin…

Mikä on Minard?

Viime vuosina on julkaistu useita palveluita, jotka pyrkivät eri keinoin tekemään vuorovaikutteisten visualisaatioiden hyödyntämisestä helpompaa. Esimerkiksi Infogramin avulla on helppoa upottaa juttuihin omaan dataan perustuvia yksinkertaisia interaktioita tukevia kuvaajia, ja Graphiq tarjoaa mittavan valikoiman vastaavia valmiita kuvaajia eri aiheista. Näillä työkaluilla ei kuitenkaan voida luoda sellaisia vaativia vuorovaikutteisia visualisaatioita, jotka kunnolla hyödyntäisivät sähköisen median potentiaalin.…