Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun finalistit ja voittajat.

Moniäänisyysmittari parantaa julkista keskustelua ja lisää luottamusta journalismiin

Demokratia, yhteiskuntarauha, kuunteleminen ja osallisuus. Näin ylevistä käsitteistä lähdimme liikkeelle, kun pohdimme tiimimme kanssa, miksi Uutisraivaaja-ideaamme Moniäänisyysmittaria tarvitaan. Moniääninen julkinen keskustelu tarkoittaa sitä, että yhä useampi ihminen kokee tulevansa kuulluksi ja että päätöksiä tehtäessä huomioidaan erilaiset näkökannat. Kun moniäänisyydestä huolehditaan vastuullisesti, paranee myös julkinen keskustelu. Tämä puolestaan vahvistaa demokratiaa ja yhteiskuntarauhaa. Helppoa kuin heinänteko –…

Comcom

Comcom: Connecting Readers

Kesä- vai talviaika – kumpi voittaa? Voisi kuvitella, että aiheesta ei löytyisi kovin montaa eri mielipidettä, mutta yli 300 intohimoista keskustelijaa on eri mieltä. Uutisartikkelit toimivatkin nykyään puhtaan tiedonvälityksen lisäksi myös keskustelun avaajina lukijayhteisöille. Tiedonvälitys on muuttunut kaksisuuntaiseksi; lukijoille halutaan antaa ääni, sillä muiden mielipiteet voivat olla jopa yhtä kiinnostavia kuin itse uutisartikkeli. Michael Jackson…

Kansalaiskide: Tiedon läpinäkyvyydellä luottamusta yhteiskunnalliseen keskusteluun

Kansalaiskide-tiimin tavoitteena on tuoda perusteltu tieto toimittajien ja kansalaisten yhteisesti rakennettavaksi tietokiteiden muodossa. Käytännössä tietokiteet ovat tietoa jäsentäviä verkkosivuja. Niiden osallistavaa käyttöä pilotoidaan ensimmäisenä yhdessä Helsingin kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman kanssa.

Voconaut – ääni edellä syvään päähän

  Olemme Voconaut, lisätyn äänitodellisuuden uranuurtaja. Kehitämme ympäristöön reagoivaa ääntä ja siihen liittyvää teknologiaa. Uskomme vahvasti äänen mahdollisuuksiin, mobiilisisältöön ja siihen, että mobiiliuden täyttä potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Aloittaessamme tätä tekstiä, mielessämme oli kourallinen vaihtoehtoisia suuntia. Tarjoaisimmeko lukijalle taiteellisesti sävytetyn tarinallisen matkan, vai kertoisimmeko Voconautista startup-skenestä tuttua megainnostuneisuutta korostaen? Ensimmäisen Voconaut-blogin raaka-aineeksi valikoitui lopulta…

THIS IS RARE!

RARE Media syntyi valokuvista, sattumanvaraisesta kohtaamisesta, makuuhuonetyöhuoneista ja kameroita rakastavista nuorista tamperelaisista. Tässä blogissa kerromme, kuinka rakennamme uudenlaista mediaa nuorilta nuorille. Kun O tapasi Veen Lahden Aleksanterinkadun ensimmäisessä korttelissa perjantai-iltapäivänä 22.12.2017. Harvoin pystyn määrittämään ajankohtaa näin tarkasti. Tuona iltapäivänä odottelin äitiäni, joka istui vakikampaajansa käsittelyssä. Tapaisimme joululomalla paljon sukulaisia, joten tukka oli saatava kuosiin. Tylsistyneenä…

Tripsteri

Mitä Uutisraivaaja-voittovuosi on tuonut tullessaan Tripsteri App Oy:lle?

  Uutisraivaaja-mediainnovaatiokilpailu oli Tripsterille ihana, hektinen, työläs, opettavainen ja monesti yöunetkin vievä kokemus. Tilaisuus, jollainen osuu kohdalle kenties vain kerran elämässä. Kilpailu, joka karsi jyvät akanoista ja turhat oksat rönsyilevästä ideapuusta. Mitkä olivat ensimmäisiä askelia, jotka suunnittelimme vuosi sitten ottavamme voiton jälkeen ja missä olemme nyt? Kaavailimme Tripsteri App -sovellukseen paljon uusia kohteita ja kieliä,…

Tripsteri App

Vuosi Uutisraivaaja-voitosta – mihin Tripsteri App on matkalla nyt?

Kulunut vuosi Uutisraivaaja-kilpailun (jaetun) voiton jälkeen on tuntunut lyhyeltä henkäykseltä. Toisaalta se on tuntunut myös valtavan pitkältä, kun yöunia ja lomia on valjastettu toistuvasti keveään ylityöhön ja innostavaa työsarkaa olisi loputtomiin. Meillä Tripsteri App -tiimissä on syyskuun 2018 kynnyksellä sellainen olo, että ensimmäistä kertaa oikein kunnolla poimimme syyssatoa, runsaan istuttamisen hedelmiä, kypsiä kylvöksiä ja mitä…

Tripsteri Podcast

Tripsteri kasvaa kohisten – virtuaalimatkailua, japania ja podcastejä!

Vuosi 2018 on otettu työn ilolla vastaan. Tammikuussa kohokohtia oli kaksi: Matkamessut ja Visit Finlandin Matkailun digi-innovaatiokilpailu. Messuilla oli ensimmäistä kertaa myynnissä uunituoreita ja mahdottoman komeita Tripsterin printtioppaita Islantiin, Barcelonaan, Roomaan, Pariisiin ja Thaimaahan. Kerroimme myös lavoilla kohteistamme ja kylvimme Tripsteri App -flyereitä. Haastavassa kilpailussa sijoituimme hienojen innovaatioiden keskuudessa toiselle jaetulle sijalle. Voitto poiki meille…